Kolizní simulace

Určitě jste někdy narazili na problém, že byste chtěli udělat nějakou simulaci, při které na sebe budou jednotlivé objekty jistým způsoben reagovat. Třeba padající kostičky, bourající se zeď z cihel, drtící se kámen, nebo dominový efekt.

Máte dvě možnosti. Použít particles systém k vytvoření na výpočet nenáročné simulace, nebo použít herní engine k opravdové simulaci.

Particles mají kromně rychlejšího vypočítavání taky výhodu většího počtu objektů, který se může pohybovat klidně u několika tisíců. Můžou být totožné, nebo po použití skupiny i různé sady, Nicméně při simulaci není brán na vědomí tvar ani hmotnost tělesa. Jsou to jednoduše body, které můžou mít kolem sebe jistou pružnou bariéru. To je vhodné třeba pro tvoření explozí, střepin, prostě něčeho rychlého, u čeho není čas moc koumat.

Zato herní simulace, které se provádí pomocí bullet physic dokážou úplně jiné zázraky. Při těchto simulacích počítač propočítává tvar, váhu, setrvačnost a dokonce i tření jednotlivých objektů. Hodí se k simulování scén kdy kladete důraz na detail. Trochu nevýhodou je, že pokud chcete do simulace použít pohyblivé části, musíte je složitě nastavovat (programovat), protože vám v herním prostředí (blender game) přestanou fungovat naanimované objekty. Můžete je nasimulovat vy sami (game logic/ př.: na zmáčknutí klávesy X se objekt začne otáčet) a td., ,nebo podobným způsobem ony animace do hry vložit, což je složitější postup, a navíc určitě na další stránku textu.

My si dnes povíme právě o těch zajímavějších, herních simulacích.

Aby vám to vůbec fungovalo, musíte mít aktivované addon: Oject fracture tools ; cell fracture

Novější a spolehlivější verzí "rozbíjení" jsou právě cell fracture, které se narozdíl od starší verze nekoušou a navíc vidíte, že se něco děje. Taky jsou propracovanější co se týče nabídky. Aplikujete vybráním objektu a (přes mezerník, nebo z nabídky v levém sloupci) aplikováním cell fracture.




Objeví se vám panel s několika oddělenými okénky.

1.V prvním okénku můžete zvolit pomocí jakého "klíče" se mají fragmenty generovat, kolik jich má být a jaký mají mít tvar. 2. Druhé okénko nás ani moc nezajimá. V postatě můžete zvolit jakési vícenásobné dělění (již vzniklé fragmenty se ještě rozloží). Můžete určit, které to budou. 3. Třetí je již zajímavější. První položka je materiál, tedy udává jaký materiál ma mít zlom (vnitřek rozbíjeného objektu). To znamená, že předem dáte tělesu dva různé materiály. Jeden pro venek, jeden pro vnitřek. Následně volíte, který bude na zlomech. Také je zde důležitá položka margin. Ta udává jaké budou mít jednotlivé fragmenty mezi sebou škvíry. Zde je lepší dát číslo kolem 0.0001, protože takovéto mezery již nejsou moc při renderu znatelné.

Ostatní okýnka nás pro pochopení problému už nezajímají, navíc je normálně nepoužijeme.

Co nás ale zajímá je možnost rozmístění fragmentů. Já nejradši používám "klíč" Child Particles, protože mál to dává dle mého názoru největší volnost. Vtvoříte nový objekt, kterému přiřadíte particle systém, který nastavíte na: Start a End = 1 Pomocí, doufám, již vámi pochopených záležitostí si nastavíte (nazkoušíte) přibližnou vámi požadovanou polohu bodů v tělese (bod = střed jedenoho fragmentu (podle nastavení)) Jenže, aby vám to fungovalo, je třeba oba odjekty vybrat (rozbíjený jako poslední) a nastavit rodičovskou vazbu (CTRL + P ( SET PARENT) a pak to teprve zpustit.

Nyní máme tedy rozbitý objekt na mnoho fragmentů. Pokud ne, zkuste to znova.

Můžeme pod něj třeba dát plane jako podlahu a spustit hru (P).

Zajímavé je když chcete, aby se objekt začal rozbíjet až když do něj něco narazí. Že je to nemožné? Není, jen je to složité. Musíte vytvořit objekt, kterému v blocích herní logiky nastavíte funkci oživovače. Jinak řečeno, když se přiblíží na jistou vzdálenost nebo na dotek začne ridig body fungovat.

Tipy triky. 1. Pokud nechcete aby se vám předmět "roztekl" po podlaze, musíte nastavit lepší kvalitu výpočtu simulace (v panelu WORLD/ substeps 5) a natavit větší friction u materiálů. Pozor, tohle je možné pouze když jste přepnutí do modu Blender Game. Lze takhle vytvořit na pohled pevný objekt, který má jakousi vazbu mezi jednotlivými frgmenty. Mně se to velice líbí, připadá mně to reálnější. 2. Chtcete dřevo? V prvním panelu nastavte jednu hodnotu na méně než 1. Tím budou fragmenty protáhlé ve vámi zvoleném směru a budou tak připomínat třísky dřeva.